نکاتی که باید قبل از آبکاری خلاء رعایت کنیم

نکاتی که باید قبل از آبکاری خلاء رعایت کنیم

1- طراحی قالب

طراحی قالب نقش بسزایی در هزینه و کیفیت آبکاری وکیوم خواهد داشت , با توجه به قسمت های مهمی از قطعه که نیاز به ابکاری خلا دارد می توان طراحی قالب را انجام داد که باعث می شود نقاط کور و زوایای پنهان در شرایط بهتری در قالب طراحی شوند و یا حتی ایجاد یک راهگاه در قالب برای نصب بر روی فیکسچر ها نقش بسزایی در هزینه و کیفیت ایفا خواهد کرد  پس حتما قبل از ساخت قالب حتما با افرادی که برای تکمیل محصولتان (آبکاری , مونتاژ , رنگ کاری , …)  سر و کار خواهید داشت مشاوره بگیرید .

2- چربی

برای اینکه پیوند آبکاری با سطح کار به خوبی انجام شود باید از هرگونه روان کننده ای از زمان تولید تا قبل از مرحله آبکاری اجتناب ورزید . استفاده از اسپری سیلیکون و همچنین چرب کردن پران های قالب باعث ایجاد مشکل در پیوند آبکاری می شود . بهتر است قالب با الکل کاملا تمیز شود تا هیچ چربی بر روی قالب نماند . لازم به ذکر است قبل از آبکاری مرحله ای برای چربی زدایی وجود ندارد و در صورت استفاده از روان کننده های سیلیکونی و … احتمال عدم تشخیص چربی پایین است و باعث عدم پیوند صحیح و یا زرد شدگی آبکاری وجود دارد .

3-پرداخت قالب

خط و خش و یا خراش روی قالب و یا قطعه پس از ابکاری قابل روئیت خواهد بود لذا پرداخت قالب باید در حد بسیار بالایی انجام شده باشد و یا بسته بندی به گونه ای نباشد که باعث خط و خش بر روی قطعه شود .

4- گرد و غبار

وجود گرد و غبار بر روی قطعات باعث ایجاد دانه های ریز بر روی قطعات خواهد شد . در صورتی که قطعات دارای گرد و غبار باشند پس از مرحله لاک زنی این ذرات به وسیله لاک بر روی قطعه چسبیده و باعث ایجاد دانه های ریز بر روی قطعه خواهند شد . همچنین پلیسه گیری قطعات قبل از آبکاری به علت وجود الکتریسیته ساکنی که در قطعات وجود دارد به قطعه می چسبد  و مشکل ساز خواهد بود .

5- اثر انگشت

با توجه به چرب بودن پوست و ایجاد لکه بر روی قطعه این چربی می تواند تاثیر سوء برای قطعاتی حساسی که نیازی به لاک زیر جهت آبکاری ندارند , داشته باشد .

** برای اینکه حساسیت این مسئله را برای مسئول تزریق نشان دهیم می توان پس از شستن دست ها , اثر انگشت خود را بر روی یک شیشه تمیز را نشان دهیم .

6- بسته بندی

با توجه به الکتریسیته ساکن موجود در مواد تزریقی ( مخصوصا مواد ABS ) برای اینکه قطعات غبار و ذرات معلق در هوا را  را به خود جذب نکنند باید در کوتاه ترین زمان بسته بندی قطعات انجام شود تا از زمان تولید تا زمان شروع مراحل آبکاری قطعات آلوده نشوند .

7- حمل و نقل

بهترین بسته بندی جهت حمل قطعات ، کارتن و یا جعبه پلاستیکی خواهد بود . قطعات بسیار حساس را حتما قبل از چیدمان در کارتن ، باید درون کیسه ای قرار داد .

  • کلیه حقوق تصاویر و مطالب درج شده در سایت برای ابکاری شبستری محفوظ می باشد .

اشتراک گذاری