مراحل آبکاری در خلا

مراحل آبکاری در خلا

1- لاک زیر

این مرحله تقریبا برای اکثر موادی که براقیت ذاتی ندارند , باید انجام شود تا براقیت زمینه جنس برای تلالو مرحله آخر کار آماده باشد .

نکته : در صورتی که پرداخت قالب پلاستیک در حد بالایی باشد کمک بسزایی در کیفیت کار خواهد داشت .

نکته : کریستال , پلی کربنات و اکرلیک مواد هایی هستند که ذاتا شفاف و براق هستند .

2- پخت لاک

در این مرحله پس از لاک زدن , قطعات را برای خشک شدن در گرم خانه ای با دمای تقریبی 70 درجه قرار می دهند تا کاملا سطح زیرین لاک پختگی کامل را بدست بیاورد .

نکته : در صورتی که لاک قطعات به پخت کامل نرسیده باشد بر اثر تبخیر لاک , آبکاری روی سطح کار مات خواهد شد .

3- فیکسچر

قطعات لاک خورده با توجه به وزن و شکل فیزیکی , به وسیله گیره های مختلف بر روی فیکسچر ها سوار شده و در مخزن خلاء قرار داده می شوند .

4- آبکاری در خلا

فیکسچر ها داخل دستگاه قرار داده می شود و به وسیله پمپ های وکیوم هوای داخل مخزن تخلیه می شود و پس از رسیدن به خلاء مناسب , با تبخیر آلومینیوم به وسیله سیم تنگستن , آبکاری انجام می شود .

نکته : میزان خلاء و همچنین کیفیت سیم آلومینیوم و تنگستن تاثیر بسزایی در کیفیت , درخشش و مقاومت کار خواهد داشت

جیک زدن یعنی وصل کردن قطعه به فیکسر و داخل دستگاه رفتن تابعداز45 دقیقه آبکاری اعمال  شود تا قطعات نقره ای  بشود توجه این کار توسط تبخیر آلومینیوم در خلآ بالا انجام می شود و هرچی زمان و خلآ بالاتر باشد کیفیت هم بالا تر خواهد بود

5- مقاوم سازی پوشش آبکاری ( به وسیله لاک )

پس از انجام آبکاری برای مقاوم سازی در برابر اصطکاک بر روی قطعه لایه ای از لاک به طریق غوطه ور کردن ( dipping )  ویا پاشش اعمال می شود .

لازم به ذکر است این روش آبکاری در بین صنعت گران با نام های آبکاری وکیوم ، آبکاری خلاء ، آبکاری وکیوم کوتینگ شناخته شده است .

کلیه حقوق تصاویر و مطالب درج شده در سایت برای آبکاری شبستری محفوظ می باشد .

اشتراک گذاری